Thursday, January 5, 2012

LOKAP . . . NERAKA DUNIA ....

Ramai student yang berani mencabar kedaulatan negara dan juga undang-undang . kadang2 mereka ni malas nak fikir ape kesan nye . kalau mereka fikir habes takkannye berani nak wat semua tu . 

Kat sini aku nak share kisah kawan aku . =p . dimasukkan lokap kerana khianat . nak cerita panjang intro dia . so aku skip je la to part yang berkenaan dengan neraka dunia ni . 

Roy ( bukan nama sebenar) menyerah diri pada pihak polis di balai polis cheras pada tengahari , Jumaat , 20 Ogos 2010 . minggu pertama Puasa . ( kalau tak silap ) apabila dapat berita kawan dia kena tangkap atas pertuduhan kongsi gelap , ugut , samun dan pukul . Asalnya Roy ingat perkara ni boleh settle dengan dia pergi menyerah diri . tapi silap , Polis melayan mereka yang masuk dalam lokap sama rata . takde kurang lebih ada . Polis takkan tanya sape nak berak or kencing , lapar ke tak or sakit ke tak . tak macam yang digembar gembur dalam media yang kata polis jaga kebajikan orang2 yang masuk lokap . tapi ada logiknye . kau dah wat salah lagi mau layan bagus ka .!! .  

yang satu sel dengan Roy masing-masing melakukan jenayah samun , gaduh , curi kereta dan macam2 lagi . ini adalah pertama kali roy masuk lokap balai so agak goyang la kan . menunggu masa dari tengahari sehingga ke petang adalah satu jangka masa yang lama sebelum lebih kurang pukul 5 Roy disoal siasat . Roy kenyang dengan maki hamun polis2 kat balai cheras tu . takde sape yang tahu Roy kena khianat yang tau cuma Roy dan kawan2 lain yang memang takde dalam lokap tu . selepas diseksa mental serta diambil cap jari Roy dihanta ke Penjara Polis di bukit jalil . Roy sekali lagi ditempatkan dalam lokap kecil sementara menunggu giliran untuk menukar baju berwarna Ungu . Agak merisaukan kerana ada juga penghuni baru yang menanti masing2 di kiri dan kanan Roy dah  yang paling best diorang mat fit . Takut jugak berjangkit apa2 penyakit kan . 

Selepas tukar baju Ungu yang agak kain guni tu , kali ni Roy Ditempatkan di ruang Lokap menunggu yang lebih besar , waktu tu maghrib . hanya mampu menahan genang airmata apabila langsung tidak diberi makanan untuk berbuka . makanan nasi bungkus sekadar diletakkan di tepi pintu . setelah lebih kurang 10 minit barulah makanan diedarkan . Nasi bungkus berlaukkan ikan yg sebesar anak ikan separuh dan sayur tauger 4-5 helai seta kuah yang amat cair macam air teh tetap membuka selera Roy dan rasa amat bersyukur kerana itu santapan paling enak buat Roy . 

sesudah maghrib Roy dibawa ke Blok C iaitu blok penjara yang ketiga , penjara itu menempatkan seramai 2000 lebih pesalah2 . ada 3 blok lelaki dan 1 blok untuk perempuan . hari itu adalah hari pertama Roy di penjara Polis Bukit Jalil berkongsi sel dengan  semua kaum di Malaysia . dengan beralaskan kayu kadang2 simen berbantalkan lengan sendiri , membuatkan Roy terfikir2 bila hari terakhirnya di situ . 

Roy kurang bercakap hanya banyak termenung dengan tidak mengetahui masa kerana tidak ada Jam yang dipamerkan di situ serta tidak mengetahui malam atau siang kerana kawasan itu dikepung . bila Roy dapat keluar pun apabila disoal siasat di balai . faham2lah soal siasat polis kalau tak pukul bukan polis namanya , kenyang juga disesah dengan  paip pvc penampar polis . setiap hari Roy hanya bersarapan roti dua keping dan teh o suku plastik . untuk bagi kenyang air teh tu ditambah dengan air biasa supaya puas minum . tengahari dan malam pula macam biasa nasi bungkus , apa sahaja yang disediakan Roy takkan sia2kan . dimakan hingga licin . bila mandi , takde apa yang nak dimalukan lagi , berbogel lah di jamban yang mmg tidak berpintu dan berbumbung itu . apa yang nak dimalukan lagi , masuk ke lokap pun dah cukup malu dah . kalau nak berak pun takde sape peduli . walaupun hakikatnya jamban tu sebelah tempat tidur je tapi semuanya seolah2 biasa . 

pada hari ke 7, jumaat ..Roy dibebaskan apabila ke ditarik balik . semua atas usaha adik beradik Roy yang nego dengan si tukang report  . bila Roy melangkah ke luar balai Cheras tiada apa yang difikirkan hanya berjalan tanpa henti kerana risau akan ditangkap semula . seperti baru melihat dunia luar , Roy hanya mengikut kaki nye kemana saja ia melangkah . baginya menikmati alam sekitar adalah sesuatu yang amat indah . 7 hari angka yang sgt menyeksa di dalam sana . tak tahu macamana Roy sampai ke tren Chan sow lin star LRT . tanpa berlengah dibeli tiket ke stesen Sogo . duit yang ada di tangannya hanya cukup2 untuk tren . dari Sogo sampai ke kampung baru Roy terus berjalan tanpa berhenti . Roy tidak terus balik ke Rumah tapi terus ke hospital untuk buat medical checkup  .khuatir kena apa2 penyakit . Alhamdulillah semuanya ok . selama lebih kurang seminggu Roy berkurung di Rumah kerana trauma . dan yang paling memberi tamparan hebat , dia dikhianati sendiri oleh kawannya . tapi syukurlah dia belajar dari kesilapan . 

Peristiwa 7 hari di neraka dunia dimanfaatkan sepenuhnya . banyak yang dipelajari di sana tapi untuk kembali ke sana bukan lah satu pilihan yang bijak . harus berhati2 mulai sekarang . sekarang hidup Roy semakin berubah dan berjaya  . namun peristiwa hitam itu masih lagi melekat di minda nya . 


inilah lokap yang ada di balai polis . ada yang lagi teruk .



pintu masuk ke penjara Polis , lebih kurang macam ni la . ada banyak pintu nak masuk tu . kalau nak lari mmg mustahil la


tempat tido macam ni lah rupa dia . mmg bukan pilihan kan . 


penjara bukan destinasi percutian . =)

No comments: